Skip to main content

انواع مبلمان شهری

توسط 8 مارس, 2016می 12th, 2021مبلمان شهری2 دقیقه - زمان مطالعه

مبلمان فضاهای شهری چیست؟

مبلمان فضاهای شهری خود انواع مختلفی دارد که هر کدام، از حیطه طراحی شهری، در راستای هویت شهر و سیمای آن گام بر می دارد و آینه ای از فرهنگ شهر است. از انواع این مبلمان می توان به صندلی ها و نیمکت ها، ایستگاه اتوبوس، سطل های زباله، بیلبوردها و تابلوهای آگهی، نمادهای شهری و… اشاره کرد. خصوصیات منحصر به فرد هر کدام از این مبلمان ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. با طراحی درست و مناسب هر کدام از آنها با توجه به خصوصیات و نحوه مکان یابی مناسب، می توانند در جهت تأمین نیاز شهروندان و القای هویت آنها نقش مؤثری را ایفا کنند.

 

انواع مبلمان شهری

انواع مبلمان شهری

اجزای مبلمان شهری

 دو ویژگی اساسی دارد: کارکردی بودن و زیبایی. در صورت داشتن هر دو ویژگی می‌توانند نیاز عملکردی و بصری شهروندان را همزمان برآورده سازند. البته این امر، مستلزم در نظر گرفتن مقوله‌های متعددی در طراحی اجزای مبلمان شهری است. نه تنها رنگ، هماهنگی با محیط پیرامون، دوام، ایمنی، و اقتصادی بودن آنها مورد نظر است. همچنین باید از نظر عملکردی، جانمایی مناسبی در سطح شهر داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی نیاز شهروندان باشند.

 

انواع مبلمان شهری

نمونه های مبلمان شهری

 

یکی از ویژگی های مهم اجزای مبلمان شهری وابستگی آنها به فرهنگ است. یعنی از فرهنگ و هویت شهر که متأثر از فرهنگ و هویت شهروندان است سرچشمه می گیرند.

 

انواع مبلمان شهری

انواع مبلمان شهری

 

امروزه در طراحی شهرها، نحوه مبلمان فضاهای شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است به عنوان مثال روشنایی فضاهای وسیع مانند فرودگاه ها و اتوبان ها با برج نوری معابر شهری و خیابان ها با پایه چراغ روشنایی، نصب علائم راهنمائی و رانندگی، جاگذاری و مکان یابی مناسب سطل های آشغال، طراحی مدرن فضاهای سبز، طراحی مناسب میادین و بلوارها، نمادها و مجسمه ها، پارک ها و فضاهای عمومی و دیگر موارد همه از انواع مبلمان شهری محسوب شده و باید متناسب با بافت فرهنگی و هویتی شهر و شهروندان و استعدادها و ظرفیت های منطقه باشد.

3.9 / 5 - (29 امتیاز)

دیدگاه خود را ثبت کنید