Skip to main content

فضای سبز و جلوگیری از آلودگی

توسط 8 مارس, 2016مارس 2nd, 2021مبلمان شهری3 دقیقه - زمان مطالعه

نقش فضای سبز در مقابله با آلودگی ها

فضای سبز و جلوگیری از آلودگی – آن هم آلودگی‌های مختلف نظیر آلودگی هوا، آلودگی‌های صوتی، تقلیل دما، افزایش رطوبت نسبی و جذب گرد و غبار می‌شود. یکی از مهمترین اثرات فضای سبز درون شهرها باعث شده تا زندگی کردن در جامعه شهری و صنعتی‌ شده را برای انسان قابل تحمل کند.

 

فضای سبز عامل جلوگیری از آلودگی - اصفهان

آلودگی هوا

فضای سبز به‌خصوص در شکل جنگلی می‌تواند در کاهش آلودگی‌های شیمیایی هوا که حاصل مکانیزاسیون و صنعتی شدن زندگی می‌باشد بسیار تأثیرگذار باشد. برای بهره‌ وری از این کارکرد ضمن استفاده از گونه‌های غیرحساس و واریته‌های مقاوم در صورت صدمه دیدن ترمیم و احیا‌ی آنها همیشه مدنظر باشد. فضای سبز (درختان) در کاهش میزان سرب به ویژه در حاشیه جاده‌ها و شاهراه‌ها بسیار مهم بوده است. مقایسه درختان با سایر گیاهان مانند گیاهان علفی و گیاهان زراعی نشان می‌دهد که درختان ۱۰ تا ۲۰ برابر گیاهان علفی و ۲ برابر گیاهان زراعی توان رسوب‌گیری دارند. در مناطق پرترافیک، شاهراه‌ها و شهرهای انبوه اهمیت درختان در جذب میزان سرب هوا که از اگزوز ماشین‌ها پراکنده می‌شود حائز اهمیت است.

 

فضای سبز عامل جلوگیری از آلودگی - تهران

آلودگی‌های صوتی

نقش فضای سبز و جلوگیری از آلودگی ها، مخصوصا در کاهش آلودگی صوتی بسیار پر رنگ و مهم است. با استفاده از گونه‌های مناسب و کاشت اصولی تا ۴ دسی‌بل صدا را کاهش می دهند. این نقش فضای سبز را در شهرهای بزرگ و بزرگراه‌ها نشان می‌دهد. در زندگی شهری با توجه به آلودگی صوتی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

 

فضای سبز عامل جلوگیری از آلودگی - میدان امام

 

نقش فضای سبز در تقلیل دما و جذب گرد و غبار

فضای سبز شهری و درختی با توجه به وسعت سطح برگی خود نسبت به سایر اشکال گیاهی می‌تواند از طریق تعرق سبب افزایش رطوبت نسبی، کاهش دما و تلطیف هوا می‌گردد. درختان دما را کاهش داده، هوا را به حرکت و جریان وا می‌دارند. از خشکی هوا جلوگیری می‌کنند. گونه راش در مساحت 1 هکتار میتواند 3 هزار تن آب بصورت بخار در هوا پخش کند. این کار در 6 ماه انجام خواهد شد. عمل تعریق همراه با جذب کالری است و به همین جهت سبب کاهش دما هم می‌شود.

 

فضای سبز عامل جلوگیری از آلودگی - پل طبیعت تهران

 

فواید فضاهای سبز شهری

  • کنترل سیلاب ها
  • کنترل باد
  • تولید اکسیژن و جذب دی‌اکسید کربن
  • ذخیره انرژی
  • تأثیرات روحی و روانی
  • کنترل تشعشعات و انعکاس نور

 

مطالب مرتبط :

# مبلمان شهری , گلدان شهری

3.2 / 5 - (31 امتیاز)

دیدگاه خود را ثبت کنید