وظایف فردی در تمیز بودن شهر
اهمیت نظافت شهر – هیچ شهروندی دوست ندارد در محیطی مملو از زباله و آشغال و نیز با بویی نامطبوع زندگی کند. همه ما روزانه در تلاش هستیم تا خود، خانهها، لباسها، وسایل، اتومبیل مان را تمیزکنیم. هیچ کسی بی نظمی را نمی پسندد و نمی تواند در یک خانه کثیف زندگی کند. پس چطور خواهد توانست در یک شهر کثیف و نامرتب زندگی کند؟ پس، این وظیفه هر فردی است که شهر را تمیز نگه دارد. نه فقط برای خود، بلکه برای کسانی که به دیدن شهر میآیند و حتی برای نسلهای آینده. در بافت سبز شهری بیشتر بخوانید.
مزایای تمیز نگه داشتن یک شهر :
تقویت گردشگری
گردشگری باعث رشد اقتصادی در یک کشور می گرد. گردشگران جذب شهرهایی زیبا و غنی از معماری تاریخی می شوند. آلودگی شهر تاثیری منفی بر فرهنگ و شیوه زندگی گذاشته و مانع از حضور گردشگران و مسافران برای دیدن شهر می شود. این امر در کل می تواند بر فعالیت های اقتصادی هم تاثیر بگذارد.
ارتقای سلامت جامعه
همه ما آگاه هستیم که تجمع زبالهها و مواد زائد و نیز عدم دفن بهداشتی آنها باعث حضور حشراتی مثل پشه و مگس شده و درنتیجه بیماری هایی همچون آبله مرغان، مالاریا، زردی و بسیاری بیماریهای مسری دیگر، بیشتر می شود. بنابراین با جلوگیری از جمع شدن زباله و حفظ تمیزی شهر می توان از بروز بیماری های مسری نیز جلوگیری نمود. این نکات با جایگاه مهم اهمیت تمیز بودن شهر رابطه مستقیم دارد.
حفظ و نگهداری محیط زیست
انداختن مواد زائدی همچون قوطی های پلاستیکی، نایلون های بسته بندی و ظروف یکبار مصرف و … در پارکها و سایر مکانهای عمومی باعث کم شدن ارزش و زیبایی محیط می شود. از آنجایی که این مواد، تجزیه پذیر نیستند، موجب افت کیفیت خاک می شوند. در بخش زیبایی شناسی فضای شهری بیشتر بخوانید.
استفاده نسل های آینده
اگر نسل ما اندوخته های طبیعی خود را تخریب کند و به ابنیه، اماکن، آثار باستانی و مناظر طبیعی صدمه بزند، نسل های بعدی دیگر هیچ تصوری از فرهنگ و تاریخ نداشته و هیچ منظره طبیعی خوبی برای لذت بردن نخواهند داشت.
جذب شرکت های بینالمللی
تاسیس شرکتهای خارجی در یک شهر نه تنها موجب رشد اقتصادی آن شهر شده بلکه باعث کاهش مالیاتها و هزینه تولید شده و موقعیت های شغلی بهتر و بیشتری در شهر ایجاد می گردد. اهمیت نظافت شهر و زیبایی شهرکمک می کند تا این شرکتهای چند ملیتی بیشتر راغب به سرمایه گذاری در شهر گردند.
کسب فرصتهای شغلی بیشتر
گفتنی است هر چه شرکتهای بینالمللی بیشتر تمایل به سرمایه گذاری شوند، فرصتهای شغلی بیشتری برای ساکنین آن شهر ایجاد می گردد. از این رو هر چه افراد بیشتری در شهر شاغل باشند، میزان فقر و بی سوادی بیشتر کاهش می یابد و شهر از نظر اقتصادی و از نظر اجتماعی ترقی بیشتری خواهد نمود.
بالاتر بردن درجه شهر در عرصه بین المللی
هرچه فرصتهای شغلی، سواد مردم و کاهش فقر در یک جامعه بیشتر باشد، نرخ مالیات، تسهیلات آموزشی و بهداشتی و سلامتی بالاتر خواهد رفت. از این رو یک شهر زمانی در درجه بندیهای جهانی پیشرفت می نماید که از نظر اقتصادی، اجتماعی و صنعتی رشد قابل توجهی کسب کرده باشد. که یکی از روش های افزایش این پیشرفت، زیباسازی شهر و جذب سرمایه گذار و همچنین اهمیت به نظافت شهر است.
ترویج خصوصیات اخلاقی خوب در میان شهروندان
کمک و همکاری در حفظ تمیزی و اهمیت نظافت شهر، افراد شهر را مسئولیت پذیر، تمیز، مهربان و فروتن نموده و باعث کسب موفقیت های بزرگتری در جامعه می شود.
حفظ آثار باستانی
حکاکی و ایجاد خدشه بر روی دیوارهای آثار باستانی و ابنیه قدیمی و ریختن زباله در این اماکن تاریخی هم منجر به ازبین فرهنگ کشور شده و دیگر آثار ارزشمندی برای خود، نسل های بعدی و گردشگران شهر باقی نخواهد گذاشت.
ایجاد فضای بیشتر شهری
فضاهایی که با آشغال و زباله اشغال شده اند را می توان به عنوان پارکینگ ماشین یا مکانی برای ساخت و ساز استفاده نمود. ریختن آشغال در این محل ها، آن فضا را بلا استفاده و بی فایده نموده و از همه مهمتر از زیبایی شهر می کاهد.
راهکارهایی برای تبلیغات جهت تمیزی شهر و آگاهی در حفظ نظافت شهروندان:
1 – انجام تبلیغات مستمر و روزانه در رسانه های محلی، به صورت زیرنویس، طنز، انیمیشن و … .
2 – نصب بیلبورد و پیام های آگاهی دهنده در مرکز شهر.
3 – ارائه تخفیف از سوی شهرداری به افرادی که در کنار تبلیغات کالا یا شرکت خود، تبلیغ فرهنگی و آگاهی بخش دارند.
4 – نصب تابلوها و بیلبوردهای فرهنگی در مراکز پرتردد شهری. مانند پشت چراغ قرمز، میادین اصلی، خیابانهای اصلی شهر، بازارها و پاساژها و … .
5 – سازمان دهی مکانهای فروش محصولات، اقلام خوراکی و پوشاک و دست فروشان.
6 – ایجاد سولههای بزرگی در کنار شهر. استفاده به عنوان جمعه بازار یا پنج شنبه بازار به منظور ساماندهی دستفروشان و نظارت بر آنها.
7 – پاکسازی و تمیز کردن ایستگاه اتوبوس، داخل اتوبوسها و نصب پیامهای شهروندی بر بدنه اتوبوسها.
8 – ممانعت شهرداری در برابر تبلیغات غیرمجاز بر روی دیوار منازل، ایستگاههای اتوبوس و اخذ جریمه از آنها.
9 – اخذ جریمه از دفاتر ستاد های انتخاباتی. با استفاده از تبلیغات برچسبی خود در سطح شهر، چهره شهر را کثیف و زشت می نمایند.
10 – ایجاد تابلو ها و مکان هایی برای الصاق تبلیغات انتخاباتی به منظر کثیف نشدن شهر.
11 – لایروبی فاضلاب ها در مکانهای پرتردد شهر و جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع آن ها.
12 – نظارت بر بهداشت محیط اطراف مغازه ها و اغذیه فروشی ها.
13 – استفاده از ماشینهای زمین شور برای تمیز کردن سرامیکهای مراکز پرتردد شهری.
14 – نصب مخزن زباله زیبا و تخلیه آن ها به صورت پیگیر و متوالی.
لینک محصولات مرتبط :
# تلویزیون شهری , المان شهری , پروژکتور led , برج پرچم , مخزن زباله , برج نوری