المان شهری در ایران
المان های شهری نقش پررنگی در زیباسازی فضای عمومی دارند. با توجه به این اهمیت بالا، ایران هم از جوامع دیگر عقب نمانده و دارای سابقه نسبتا طولانی در این زمینه است. این پیشرفت مدیون مدیریت شهری مناسب و اجرایی شدن مراحل، توسط مجریان توانمند در برخی از شهرهای کشورمان است. اغلب المانهای موجود در ایران متعلق به دهههای گذشته و در زمان پهلوی اول و دوم و برخی نمونههای دوره معاصر، شهرت جهانی کسب کردهاند.
عدم استفاده صحیح از مدیریت شهری و مشاورین و سازندگان مجرب، در برخی از شهرهای کهن کشورمان باعث طراحیهای ناموفق و نه چندان قوی شده است. هدف ما علاوه بر توضیح جامع در مورد ویژگیهای لازم المانهای شهری، جلب توجه هر چه بیشتر مدیریت شهری در زمینه طراحیهای فاخر المان است. هرچه توجه و اهمیت بیشتری به ایجاد فضای مناسب شهری شود، بستر مناسبتری برای جاذبههای گردشگری و بالارفتن کسب و کار و رفاه شهروندی فراهم خواهد شد.
المان نوروزی
المان نوروزی یکی از زیباترین المانهای شهری در ایران است. هدف از ساخت این المان، زنده نگهداشتن آیین باستانی نوروز در سراسر شهرهای ایران و ایجاد حس طراوت و شادابی قبل از شروع سال نو در میان شهروندان است. استفاده از رنگهای شاد و متنوع، همچنین نمادهای کهن ایرانی مانند بابانوروز، عمو فیروز و سمبلهای سفره هفت سین شهری بسیار کاربرد دارد. هر ساله با فرا رسیدن ایام نوروز شهروندان منتظر نصب المانهای نوروزی زیبا و فاخر در سطح شهر هستند.
از جمله وظایف مهم شهرداریها در این ایام، نصب این نمادها با انتخابی هوشمندانه در نوع المان و محل نصب، برای زیباسازی فضای شهری است.
برج آزادی (Azadi Tower) تهران
این المان شهری در سال 1349 به دستور محمدرضا پهلوی توسط حسین امانت، به ارتفاع 45متر ساخته شد. بعد از گذشت نزدیک به 5 دهه هنوز هم نماد تهران و به روایتی نماد ایران است. نام این برج در ابتدا شهیاد بود و جهت یادبود جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی طراحی شد، که در زمان انقلاب به آزادی تغییر نام پیدا کرده است.
برج آزادی شامل بخشهای مختلفی از جمله : سالن سینما، تالار آینه، نگارخانه بوستان، نگارخانه اقوام، سالن تشریفات و ایرانشناسی، تالار کهن، راهروی فناوری، سالن مولتی ویژن، کتابخانه و گذرگاه پیشینیان است.
برج میلاد (Milad Tower) تهران
المان برج میلاد تهران، در سال 1386 پس از 11 سال با ارتفاع 435 متر در شمال غرب تهران آغاز به کار کرده است. برج میلاد بلندترین برج ایران و ششمین برج مرتفع مخابراتی جهان است. نام قبلی این برج یادمان بود که بعدها به میلاد (به مناسبت صدمین زادروز میلاد امام خمینی) تغییر نام داده شد. برخی از اهداف ساخت و راه اندازی این برج مرتفع را بصورت خلاصه مرور میکنیم.
اهدافی مانند: گسترش دسترسیهای شبکه بی سیم، تقویت ارتباط شبکههای تلویزیونی، ایجاد جاذبههای گردشگری، ساخت مراکز تجاری و فرهنگی، فضاهای نمایشگاهی و مرکز همایش با پانزده سالن مجزا، پارک دلفینها، فود کورت و رستوران گردان و … بوده است.
حافظیه (Tomb of Hafez) شیراز
المان آرامگاه حافظ (خواجه شمسالدین محمد حافظ شیرازی) به شکلی که امروز در معرض عموم قرار دارد، توسط معمار و باستان شناس فرانسوی آندره گدار (Andre Godard) طراحی شده است. ساخت این بنا توسط رئیس اداره آموزش پرورش استان فارس آقای علی ریاضی به سرپرستی آقای علی سامی، در سال 1316 به اتمام رسید.
این المان برگرفته از شکل یک کلاه فرنگی مبتنی بر آمیزههای اسلامی طراحی شده است. این بنای یادبود همه ساله در جشن های سالیانه هنر شیراز میزبان موسیقی دانان برجسته است. آرامگاه حافظ رکود بیشترین بازدیدکننده داخلی و خارجی در سال 1398 رو در کارنامه خود دارد.
آرامگاه بوعلی سینا (Mausoleum of Avicenna) همدان
المان یادبود و آرامگاه بوعلی سینا به سبک معماری زمان زندگی این دانشمند فرهیخته ساخته شده است. آرامگاه فعلی توسط مهندس هوشنگ سیحون، برگرفته از معماری اسلامی قدیمی برج گنبد قابوس طراحی شد و در سال 1333 کار ساخت آن به پایان رسید. در همه بخشهای این المان یادبود بوعلی سینا، معماری ایران باستان و ایران پس از اسلام به چشم میخورد.
المان شهری نوری
استفاده از المانهای نوری در همه دنیا معمول است. جشن کریسمس و سال نو در همه کشورهای اروپایی با انواع المانهای نوری یادآوری میشود. استفاده ازین محصول در ایران، سالهای پیش در سطحی بسیار مبتدی و ابتدایی بود. اما اکنون ساخت اینگونه المان ها حرفهای و مدرن شده است. اگر شهرداریها به نورپردازی و المانهای نوری، در فضای شهری اهمیت بیشتری دهند، نتیجه خوبی در ذهن شهروندان بوجود خواهد آورد.
ساخت المان نوری به این صورت است که، اسکلت ساخته شده از لامپهای مختلف پوشیده میشود. در نهایت با کنترل رنگ و زاویه نورپردازی آنچه به چشم بیننده میآید، طرح و شکلی نورانی و زیبا است.
المان شهری نوری در چهار مدل با توجه به محیط نصب این محصول، تولید میشود:
- میدانی، همانطور که از نامش پیداست در میدان شهر یا در وردوی میدان نصب میشود.
- عرضی خیابانی، این نوع المان در خیابانهای پر تردد و در عرض خیابان کاربردی است.
- پایه چراغی، به صورت دو بعدی روی پایه چراغهای خیابانی نصب میگردد و نمونه تراکم بالای آن پیشنهاد میشود.
- تراکم بالا، در خیابان ها و معابر خیابانی و سنگ فرش شده به صورت دو بعدی و سه بعدی قابل نصب است.
المانهای نوری فقط در شب و تاریکی مورداستفاده قرار میگیرند و جلوه زیبا و بینظیری به فضای شب میدهند. از برتریهای المانهای نوری میتوان به این نکته اشاره کرد که این سازههای نورانی حتی از راه دور هم قابل دیدن و لذت بردن هستند. برای طراحی المان نوری، علاوه بر طراحان شکل و فرم، باید از کارشناسان برق هم کمک گرفت تا ساخت آنها با ایمنی کامل صورت گیرد.
کاربرد المان شهری نوری
اصلیترین کاربرد این محصول، در جشنها و مناسبتهای شادی است. در کشورهای مختلف دنیا، از المانهای نوری جهت نورپردازی و زیباسازی فضاهای پرتردد، بسیار استفاده میشود. طی سالهای اخیر، در ایران هم، توجه نسبتا خوبی به المانهای نوری شده و بسیاری از خیانها و معابر عمومی از این محصول زیبا بهره بردهاند. در ادامه به برخی از کاربردهای نمادهای نوری اشاره می کنیم:
مشخص کردن فضاهای خاص
مشخص کردن راههای پیادهروی، مسیر دوچرخه، فضای فروشگاهی، پارکها و فضاهای دیگر به خصوص در نور کم و تاریکی شب.
زیباسازی شهری
آذین بستن درختها و ساختمانها در مراسم و اعیاد و مناسبت ها. بهطور مثال خیابان ولیعصر تهران یکی از فضاهایی است، که به شکل هنرمندانهای ازین محصول استفاده کردهاند. علاوه بر روشنایی معابر، فضای زیبایی را برای عابرین خلق کرده است. آبنماهای نوری مورد دیگر کاربرد المان نوری در زیباسازی شهری است.
نصب یکی از بزرگترین المانهای شهری ایران توسط شرکت مهندسی سپهر صنعت آداک، در خرم آباد با عنوان (I love Khorramabad) هم یکی از موارد زیبا و کاربردی است که از علاقه عمومی مردم و گردشگران به این المان، میتوان به خوبی به قدرت زیباسازی این عناصر شهری پی برد.